Interculturele communicatie: waar kan ik op letten?

Interculturele communicatie: waar kan ik op letten?

Communiceren doen we elke dag. Je kent vast wel het gevoel, dat je niet op dezelfde golflengte zit. Dit is een reëel gevaar bij communicatie tussen verschillende culturen. We noemen een aantal veel voorkomende communicatie problemen en hoe je hiermee om kunt gaan.

Impliciet of expliciet communiceren

Nederlanders zijn direct en expliciet in hun communicatie. Indische en Molukse mensen zijn dat niet. Te direct, te feitelijk sluit niet altijd goed aan en schrikt zelfs af. Ook het stellen van vragen gaat niet direct, maar wat via omwegen.

‘Hoe gaat het met u?’ zal snel beantwoord worden met een sociaal wenselijk ‘Goed!’. Je gaat een ander tenslotte niet zomaar belasten met jouw vragen en problemen.

Hoe los je dit op?

Neem de tijd voor een langer gesprek en bouw zo een vertrouwensband op. Verwacht in een kennismakingsgesprek niet dat direct de hulpvraag op tafel komt.

Tijdsbeleving: tijd is een rekbaar begrip

In de Nederlandse cultuur zijn we taakgericht. We richten ons vaak op één ding tegelijk. Terwijl binnen de Indische en Molukse cultuur vaak meerdere dingen tegelijk gebeuren, de relatie staat centraal. Dit heeft ook consequenties voor hoe we omgaan met tijd:

Jam karet is een Indonesische term die, letterlijk vertaald, ‘elastische tijd’ betekent. Tijd is, zogezegd, een rekbaar begrip.

Wat kun je doen?

Neem bij een gesprek ruim de tijd, vaak ben je namelijk niet in één uur klaar. Mocht je echt niet meer tijd hebben, geef dat dan heel duidelijk van tevoren aan. Dan is er meer begrip dat je er maar één uur bent.

De zorg en ondersteuning is sterk ingedeeld in tijdsblokken en afspraken. Taken. De mantelzorgondersteuning wordt beter wanneer de relatie meer centraal staat. Bij het ondersteunen van Molukse en Indische mantelzorgers speelt dit dus nog sterker, want: te direct, te haastig, te taakgericht voorkomt dat aan het benodigde vertrouwen gebouwd kan worden.

Soorten communicatie: wat werkt?

Hoe breng je een boodschap op iemand over? We sturen een Whats-appje, we maken een flyer, we sturen een e-mail. Voor de Indische en Molukse gemeenschap werkt dat vaak minder goed.

Wat kun je doen?

Persoonlijk contact, een persoonlijk gesprek. Daar begint het. Niet de inhoud, maar de relatie staat centraal.

Kortom: neem je tijd voor persoonlijk contact, niet te direct, niet te taakgericht

Zorg en ondersteuning voor Indische en Molukse mantelzorgers vraagt dus vooral een investering in tijd. Tijd die er vaak niet lijkt te zijn. Toch ligt hier de basis: het bouwen aan vertrouwensrelaties door persoonlijk contact, met ruimte voor verhalen en gesprekken. Niet te direct, niet te taakgericht. Dit is heel belangrijk.

Ga naar de homepage Liefdevolle Plicht

Inspiratie

Liefdevolle Plicht is een initiatief van MantelzorgNL, Stichting Pelita en LSMO en mede mogelijk gemaakt

door het ministerie van VWS als onderdeel van collectieve erkenning Indische gemeenschap.