Verhaal uit de praktijk
Leestijd 3-5 minuten

Betrekken en bereiken van vrijwilligers met een migratieachtergrond voor mantelzorgondersteuning

Betrekken en bereiken in brede zin

Om diversiteit in het vrijwilligersbestand te bevorderen, is het belangrijk om ook mensen met een migratieachtergrond te bereiken en betrekken. Pharos heeft op basis van kennis en ervaring vier bouwstenen ontwikkeld voor professionals en vrijwilligers die werken in de zorg, welzijn of gemeente. De bouwstenen Verkennen, Contact leggen, betrekken en aansluiten bieden praktische handvatten om een interventie, activiteit of beleid te ontwikkelen waarbij je iedereen bereikt en betrekt: juist ook de mensen met een lagere maatschappelijke positie of een migratieachtergrond. Deze aanpak is niet specifiek voor het betrekken en behouden van vrijwilligers, maar biedt elementen die kunnen worden ingezet om de diversiteit in vrijwilligersgroepen van steunpunten in de gemeente te vergroten. De werkzame bestanddelen kunnen een opmaat bieden voor het opzetten en behouden van diverse vrijwilligersbestanden.

Werving van migranten vrijwilligers

Het is raadzaam de werving te laten verlopen via plekken waar al veel Nederlanders met een migratieachtergrond samenkomen, zoals buurthuizen, woongroepen voor (oudere) migranten, moskeeën en kerken, culturele festivals, via mond-tot-mond reclame, en door het inzetten van vertrouwde personen uit de eigen gemeenschap, de sleutelpersonen.

2a. Intermediairs uit de eigen doelgroep kunnen als een belangrijke tussenpersoon fungeren in de werving naar vrijwilligers met een migratieachtergrond.

Pharos leidt ook sleutelpersonen op. Zij hebben een brugfunctie tussen de mensen om wie het gaat, de gemeente en/of organisaties en professionals in zorg en welzijn.

2b. Eenvoudig wervingsmateriaal. Het bereiken van je doelgroep begint met eenvoudig en passend materiaal waarmee de doelgroep geïnformeerd kan worden.

Voorlichtingsmateriaal is begrijpelijk, wanneer mensen met verschillende achtergronden en niveaus van gezondheidsvaardigheden de belangrijkste boodschappen kunnen begrijpen en uitleggen.

Voorlichtingsmateriaal is toepasbaar, wanneer mensen met verschillende achtergronden en niveaus van gezondheidsvaardigheden in staat zijn om te bepalen welke acties ze kunnen ondernemen.

Het materiaal dat de werving ondersteunt dient visueel te zijn en in een begrijpelijke (eigen) taal.

Bij de werving kan gedacht worden aan de inzet van intermediairs, zoals sleutelpersonen. Inzet van een sleutelpersoon (getrainde vrijwilligers) helpt bij de totstandkoming van een vertrouwensband. Sleutelpersonen kunnen bijvoorbeeld helpen bij het werven huis aan huis.

Behouden van de groep vrijwilligers

Versterk op elke manier de toegankelijkheid voor deze groep. Zorg voor een laagdrempelige deelname aan bijvoorbeeld opstarttraining en deskundigheidsbevordering: Lage kosten, een juiste locatie en een locatie dichtbij. Duurzame persoonlijke ontwikkeling en ondersteuning van vrijwilligers bestaat o.a. uit coaching, intervisie en telefonische ondersteuning. Dit zijn voorwaarden om de (nieuwe) vrijwilliger (op gang) te helpen. Ondersteun daarnaast het geloof in eigen kunnen en haal praktisch drempels zoals vervoer, reiskosten etc. weg.

In kleinschalige (intervisie) groepsbijeenkomsten met een open karakter kunnen deelnemers zich in elkaars situatie herkennen en ervaringen en eventuele knelpunten delen. Bevestiging in ervaringen door mede-vrijwilligers helpt. Daarnaast kunnen zij advies en steun aan elkaar geven. Ondersteuning moet op maat zijn. Het is bijvoorbeeld nuttig, als lesmateriaal in begrijpelijke taal voorhanden is of informatie mondeling wordt gegeven. Want ongeveer 80% van de Marokkaanse en Turkse ouderen is analfabeet of heeft hooguit het lagere onderwijs afgerond. Bestaande deskundigheidsbevordering is voor oudere vrijwilligers lastig om te volgen. Dat komt vanwege de vaak talige ondersteuningsprogramma’s. De trainingen die specifiek voor de vrijwilligers zijn ontwikkelt en/of zijn aangepast, dienen optioneel in de eigen taal te worden aangeboden. Maak gebruik van casussen en ervaringsverhalen.

Cultuursensitieve training voor professionals

Deze training gaat over het versterken van culturele competenties. Deze kunnen bruikbaar zijn bij het werven en behouden van migrantenvrijwilligers, maar ook als deskundigheidsbevordering voor alle vrijwilligers.

Inhoud van de training

  • De betekenis van ziekte in andere culturen en de rol van de zieke en de hulpverlener en/of mantelzorger.
  • Voor- en nadelen van de eigen en andere culturele gewoonten.
  • Communicatie met cliënten en hun mantelzorgers.
  • Hoe culturele gebruiken en ideeën rond ziekte en gezondheid kunnen doorwerken in de klachten.

Meer weten over werken met vrijwilligers met een migratieachtergrond? Kijk op Samen geven we kleur.