Verhaal uit de praktijk
Leestijd 2-4 minuten

Werken zonder salaris?! Verschillende perspectieven op vrijwilligerswerk

Verschillende perspectieven op vrijwilligerswerk en hoe je er als mantelzorgconsulent/ vrijwilligerscoördinator mee om kan gaan.

In onze samenleving is vrijwilligerswerk een welbekend en populair concept. Veel mensen zetten zich graag in voor een ander en zijn blij met de zinvolle tijdbesteding. Vaak wordt geconcludeerd dat vrijwilligers onmisbaar zijn voor onze samenleving: vrijwilligers zorgen voor sociale samenhang; kerken, sportverenigingen of gezondheidsinstellingen zouden zonder vrijwilligers niet (goed) kunnen functioneren; door vrijwilligers besparen wij (jaarlijks) veel geld.

Het verrichten van vrijwilligerswerk zoals wij het kennen, is echter niet in alle landen de norm. Daarom heeft ‘onbetaald werk’ in migrantengemeenschappen vaak een laag aanzien – in hun land van herkomst bestaat een zodanig concept niet.  Dit betekent echter nog niet dat migranten met een andere culturele achtergrond niets willen doen voor de medemens! Sterker nog, ze doen vaak heel veel in de persoonlijke kring: familie en vrienden helpen, activiteiten organiseren in migrantenorganisaties of religieuze inrichtingen.  Maar omdat zij hun vrijwillige inzet niet via een officiële instantie, zoals een vrijwilligerscentrale, organiseren, lijkt de vrijwillige participatie onder bepaalde groepen laag te zijn.

Hoe includeer je iemand met een andere culturele achtergrond in de Nederlandse, best wel formele, organisatie van vrijwilligerswerk?

Ken de mensen die je wil bereiken

Door te beseffen dat vrijwilligerswerk niet bij iedereen dezelfde associaties oproept en het voor sommigen zelfs een onbekend concept is, is de eerste stap richting een diverse vrijwilligersgemeenschap gezet. Om potentiele vrijwilligers enthousiast te maken, moet men eerst weten wat hen motiveert en tegen houdt om vrijwillig actief te worden en wat vrijwilligerswerk voor de groep betekent. Vervolgens kan men bij de werving hierop inzetten. Vinden mensen die je wilt bereiken het belangrijk om iets te doen voor de gemeenschap? Benadruk juist dit voordeel bij de werving. Houden economische redenen hen tegen? Overweeg een vrijwilligersvergoeding. Heeft onbetaald werk in hun gemeenschap een laag aanzien? Leg uit hoe vrijwilligerswerk in Nederland georganiseerd is en dat de overheid niet alles betaalt.

Duidelijke communicatie

Duidelijke en eenvoudige communicatie is om twee redenen belangrijk. Ten eerste spreken sommige migranten de taal niet goed. Om niemand buiten te sluiten van belangrijke informatie moeten zinsconstructies zo simpel mogelijk zijn en moeilijke woorden vermeden worden. Ten tweede heeft niet iedereen veel kennis over vrijwilligerswerk. Informatie die voor vrijwilligerscoördinatoren vanzelfsprekend is, kan een doorslaggevend argument zijn om iemand van vrijwilligerswerk te overtuigen.

Maak de instroom zo makkelijk mogelijk

Als het heel veel moeite kost om zich aan te melden voor vrijwilligerswerk, zullen veel mensen toch voorkeur geven aan de minder georganiseerde vrijwillige inzet binnen hun eigen kring. Maak informatie zo toegankelijk mogelijk en voorkom dat men te veel formulieren moeten invullen. Ook een persoonlijke benadering door iemand uit dezelfde gemeenschap kan helpen om mensen enthousiast te maken.

Meer weten?

Kijk op Samen geven we kleur.