MantelzorgNL voerde een mantelzorgscan uit en sprak met mantelzorgers en beroepskrachten van o.a. (thuis)zorgorganisaties, het dementienetwerk, de woningbouwvereniging, apotheek en organisaties als Surplus en de bibliotheek. We vroegen: wat gaat goed en sluit aan op uw vraag van ondersteuning, wat wordt er nog gemist en waar is verbetering mogelijk? Hierbij stonden de 8 vraaggebieden van ondersteuning van mantelzorgers centraal.
Bevindingen
De belangrijkste bevindingen zijn dat mantelzorgers vooral behoefte hebben aan informatie, een luisterend oor en emotionele steun. Er zijn veel initiatieven aan ondersteuning aanwezig en mantelzorgers die de weg naar ondersteuning hebben gevonden, zijn over het algemeen heel tevreden. Zij hebben het dan over hun contacten met de praktijkondersteuner, huisarts, welzijnscoaches, wmo consulenten, casemanagers, welzijnsconsulenten en de mantelzorg coördinator.
Begeleiding dicht bij huis
De kernen vragen om een andere aanpak van ondersteuning en mantelzorgers willen de begeleiding graag dicht bij huis en lokaal en afgestemd op wat ze nodig hebben. Ontmoeting en delen van ervaringen of informatie over het zorgen voor een naaste helpt de last verlichten. We bevelen een duidelijk overzicht van mogelijkheden van ondersteuning aan, omdat dit zowel mantelzorgers als beroepskrachten en mantelzorgers enorm zou helpen.
Als rode draad constateren we dat delen en ontmoeten voor iedereen belangrijk is en dat het samen zorgen voor brede mantelzorgondersteuning essentieel is. Aan de bereidwilligheid en betrokkenheid van inwoners en beroepskrachten zal het zeker niet liggen in deze gemeente.
Meer informatie
Wil je weten of we ook iets kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem contact op met de adviseurs van MantelzorgNLpro via advies@mantelzorg.nl.