Blog van Stephanie

Groetjes de zorgbureaucratie

‘Goedemorgen, nee helaas! We hebben de zorgovereenkomsten niet ontvangen. Het zorgkantoor beweert van wel? U kunt het beste weer even contact opnemen met het zorgkantoor.’

Groetjes de SVB

Het zwaarste van het hebben van een kind met een langdurig intensieve zorgvraag zijn de grote aanpassingen van ons eigen leven als naaste, de mantelzorger. Een zorguitbouw, zorghulpmiddelen, pgb-ers in je huis. Leuk is anders, maar het went. En het verdriet om een verloren verwachting? Dat komt eenvoudig gezegd af en toe -in alle hevigheid- om de hoek kijken, maar geeft ook interessante inzichten over de betekenis van ons leven.

Maar waar ik écht niet aan kan wennen, is mijn nieuwe baan. Ik werk namelijk voor Anna Sophie B.V. Ik regel. Ik faciliteer. Ik manage. Ik coördineer. Alles om de zorg voor en rondom mijn zeer ernstig meervoudig beperkte dochter mogelijk te maken.

‘Zorgkantoor goedemorgen, de SVB geeft aan dat wij een verwerkingsprobleem hebben, maar eigenlijk hebben zij dat. Uw aanvraag is weken geleden door ons toegekend, gelabeld, gekoppeld, geaccordeerd en doorgestuurd naar de SVB’

Groetjes van het zorgkantoor

Ik had me vooraf ingelezen in deze functie, waar ik overigens nooit voor heb gesolliciteerd. Ik had hele andere carrière dromen tijdens mijn studie. Door de talloze columns en nieuwsitems van collega ouders, wist ik enigszins wat me te wachten stond.

‘Goedemorgen, volgens het zorgkantoor hebben jullie -de SVB- de documenten wel ontvangen. [..] Toch niet? Kan ik ze dan zelf uploaden om het proces te versnellen?’

Groetjes de moeder van Anna

Gelukkig kan alles. Echt, zonder sarcasme: we hebben het best goed in Nederland. En degene met de langste adem wint, maar verliest hoe dan ook zichzelf ergens onderweg tussen de stapels aanvragen, overeenkomsten, beschrijvingen, afwijzingen en bezwaren.

‘We hebben de stukken toch niet toegekend, gekoppeld, gecodeerd en doorgestuurd. Excuus dat het enkele weken geleden wel mondeling aan u is toegekend. Het zal nog zeker enkele maanden duren voordat de PGB-ers uitbetaalt worden.’

Groetjes het zorgkantoor

Anna Sophie B.V. zit sinds oktober 2019 in een transitie van de Jeugdwet (gemeente) naar de Wet langdurige zorg. Eenvoudig gezegd: Het geld komt eerst uit ’t potje van de gemeente en moet nu uit ’t potje Wet langdurige zorg komen.

Onverwachts snel kwamen we met een boekwerk vol bewijsstukken, dossiers en verklaringen door de poortwachters van het CIZ.  Maar nu staan we in de file. Muurvast. Ergens tussen knooppunt zorgkantoor en SVB op de zorgbureaucratie weg. Ik heb stress. De uitbetalingen vanuit de gemeente (jeugdwet) zijn al stopgezet. Het is inmiddels januari 2020.

‘ [..] Dat u deze pgb-er al inzet voordat alles is toegekend is écht op eigen risico hoor. Dat had u beter niet kunnen doen’

Groetjes de SVB

‘Pardon?  De pgb-er werkt hier al 5 jaar. Oja, vanuit de Jeugdwet ander potje. En dat is stopgezet omdat de transitie enkele weken zou duren.  [..] U moet wat? Labelen?’

Groetjes Stephanie

Ik zou natuurlijk een onafhankelijke cliëntondersteuner kunnen aanschieten. Een zorgcoach. Mantelzorgmakelaar. Pgb advieskantoor. MEE consulent. Zorgservice agent. Of een co-piloot.

Als naaste van iemand met een langdurig intensieve zorgvraag, heb je af en toe ondersteuning nodig. Iemand die je overstijgend wegwijs maakt tijdens bepaalde fases in de wereld van zorg. Daar ben ik van overtuigd. Er is immers geen probleemeigenaar of een coördinerende casemanager van het dossier Anna B.V.

Maar als er zoveel ondersteuning nodig is, om ons bij iedere zorgaanvraag of overeenkomst te helpen, dan gaat er toch iets mis? We hebben het over het invullen van formulieren -met hokjes en kruisjes in de juiste vakjes en handtekeningen die never nóóit digitaal mogen, want dan kan je ’t hele zwikje wéér opnieuw uitprinten, invullen MET PEN, scannen met je smartphone en dan uploaden-  terwijl het zorggeld al is toegekend.

‘Nee sorry, wij zijn nu met de verloning bezig en hebben geen tijd om uw overeenkomst te controleren. Mijn collega zit bij de fysio en is het gisteren vergeten. [..] nee geen grap hoor. Is echt waar’

Groetjes de SVB

Inmiddels is het juni 2020, we zijn erdoorheen! Desalniettemin, zit ik alweer 3 maanden hartstikke vast. Dit keer met de aanvraag van een nieuwe zorgverlener. Ik heb zes keer hetzelfde formulier ingevuld en zes keer te horen gekregen dat er íets niet juist is. Dat zijn inclusief de toelichtingsformulieren 166 vellen papier.

‘Ja sorry, het hangt er heel erg vanaf wie uw aanvraag beoordeeld mevrouw. Wij vinden het ook vervelend, want bij ons wordt de voorraad dossiers maar niet minder op deze manier’

Groetjes het zorgkantoor

Een oplossing? Procedures schrappen. Informatie vereenvoudigen en de informatietechnologie optimaliseren. Maar dat is vast te eenvoudig gedacht

‘Helaas kunnen we dit proces niet versnellen. Het moet eerst nog worden gecontroleerd, toegekend, verwerkt, doorgestuurd, gekoppeld, gecodeerd, teruggestuurd, opnieuw beoordeeld, doorgestuurd, gelabeld en weer teruggestuurd en dan ontvangt u post van ons…..is het maar te hopen dat u geen lettertje verkeerd getypt heeft. Anders mag u terug naar start en ontvangt u geen pgb.’

Groetjes van de zorgbureaucratie

 

Ik ben Stephanie
Moeder van onze meervoudig gehandicapte dochter Anna Sophie (2013) en Mees (2016). Door het delen van onze zorgavonturen hoop ik op meer zichtbaarheid, herkenning en erkenning voor gezinnen zoals wij. Daarnaast is het onze droom om met stichting de Wereld van Anna Sophie een kleinschalige woonvorm op te zetten.

Deze website maakt gebruik van cookies.