Mantelzorg en het coronavirus
Als mantelzorger wil je weten waar je rekening mee moet houden in de zorg voor jouw kwetsbare naaste; wat kan wel en wat kan niet? Je leest hier alles over corona en mantelzorg.
Veelgestelde vragen over het coronavirus
Beschermingsmiddelen en testen
Mensen met een kwetsbare gezondheid die niet gevaccineerd kunnen worden, en hierdoor in thuisisolatie zitten, kunnen elke maand een gratis pakket met zelftesten ophalen bij de apotheek. De gratis zelftesten zijn bedoeld voor mensen die door hun kwetsbare gezondheid het huis niet uit durven of geen mensen durven te ontvangen. Mantelzorgers, zorgverleners en familieleden kunnen deze testen gebruiken als zij over de vloer komen.
Wie kunnen deze gratis zelftesten krijgen?
- Kinderen van 0 tot 12 jaar met een kwetsbare gezondheid. Door hun leeftijd krijgen zij geen vaccin;
- Mensen van 12 jaar of ouder, die op advies van hun arts geen vaccin mogen krijgen.
- mensen met een afweerstoornis en een verminderde immuunrespons op de corona vaccinatie
Hoe werkt het?
Je kunt per maand één pakket met 25 zelftesten ophalen, je hebt geen recept nodig. Er gelden wel voorwaarde die de apotheek controleert:
- De zorgvrager zit in thuisisolatie, omdat hij/zij door kwetsbare gezondheid bang is om corona te krijgen:
- De zorgvrager kan op advies van arts of door je (jonge) leeftijd geen vaccin krijgen of heeft een afweerstoornis
- De zorgvrager heeft deze maand nog geen pakket ontvangen (je kunt maar één pakket per maand krijgen)
Extra bescherming
De gratis zelftesten dienen als extra beschermingsmaatregel, blijf je ook na negatieve test houden aan de geldende maatregelen.
Meer informatie over de gratis zelftests en beschermingsmiddelen vind je op de website van de Rijksoverheid.
Deze regeling liep tot 1 januari 2022. Naar verwachting wordt de regeling verlengt tot de zomer, hierover zijn op dit moment gesprekken. Op dit moment is er nog genoeg voorraad en mogen apotheken deze voorraad verstrekken.
Ben je mantelzorger van iemand die intensieve zorg nodig heeft (meer dan 8 uur per week en langer dan 3 maanden). En kun je bij de zorg geen 1.5 m afstand houden? Dan kun je mondneusmaskers krijgen via de apotheek, om preventief te dragen, als het risiconiveau van besmetting in je regio hoog is. Voorwaarde is dat je niet op hetzelfde adres woont.
Hoe gaat het in zijn werking?
- vanaf risiconiveau ‘ernstig’(niveau 3) kun je je melden bij de apotheek. Op dit kaartje zie je het risiconiveau in jouw regio. De apotheek controleert of er sprake is van intensieve mantelzorg.
- De apotheek registreert het pakket van de medische mondneusmaskers die je ontvangt.
- Je ontvangt maximaal een pakket van 100 stuks per maand per zorgvrager.
Woon je op het zelfde adres als de zorgvrager? Dan kan je als mantelzorger geen aanspraak maken op de mondneusmaskers. Wil je een pakket ophalen voor de pgb-zorgverleners van je naaste? Neem dan de toekenningsbeschikking van het pgb mee, de apotheek kan hier naar vragen. Voor pgb zorgverleners kan je vanaf het risiconiveau ‘zorgelijk’ een pakket met mondneusmaskers ophalen.
Meer informatie
Op de volgende websites vind je informatie over beschermende materialen voor mantelzorgers. Als de huisarts of apotheek de regeling niet kent, kun je deze informatie met hen delen.
- Richtlijn VWS beschermende materialen voor mantelzorgers
- Factsheet over beschermingsmiddelen voor mantelzorgers van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Hierin staat hoe huisartsen en apothekers de middelen kunnen aanvragen en bestellen.
Deze regeling liep tot 1 januari 2022. Naar verwachting wordt de regeling verlengt tot de zomer, de KNMP is hierover in gesprek met het ministerie van VWS. Op dit moment is er nog genoeg voorraad en mogen apotheken deze voorraad verstrekken.
Ben je mantelzorger van iemand die intensieve zorg (meer dan 8 uur per week en langer dan 3 maanden) nodig heeft en die (mogelijk) besmet is met corona? Dan kun je als 1,5 meter afstand houden bij de verzorging en verpleging niet mogelijk is, op recept van huisarts of GGD via de apotheek beschermende materialen krijgen.
Woont je naaste in een instelling, dan gelden er andere regels. Overleg met de instelling over het testbeleid en gebruik van beschermende materialen. De informatie hieronder gaat over de thuissituatie.
Klachten en mogelijk besmet
Heeft je naaste klachten die mogelijk wijzen op corona, dan is het belangrijk dat je naaste zo snel mogelijk wordt getest. Maak een afspraak via telefoonnummer 0800 – 1202 of doe dit online via www.coronatest.nl
Tot de testuitslag bekend is, kun je als mantelzorger met een elektronisch recept van de huisarts of de GGD, op naam van je naaste, gratis een korte-termijn-pakket met beschermende materialen ophalen bij de apotheek. Dit pakket bevat handschoenen, chirurgisch mondneusmaskers, een bril, schorten en een flacon desinfectans.
Vervolgens zijn er twee opties:
- Als de testuitslag van je naaste negatief is, dan zijn de beschermende materialen voor jou als mantelzorger niet meer nodig.
- Als de testuitslag van je naaste positief is, krijgt je een nieuw recept van de huisarts of de GGD. Hiermee kun je bij de apotheek een lange-termijn-pakket met beschermende materialen bij de apotheek ophalen, of thuis laten bezorgen. Ook dit pakket is gratis en het bevat dezelfde materialen als het korte termijn pakket (maar dan in grotere hoeveelheden).
Meer informatie
Op de volgende websites vind je informatie over beschermende materialen voor mantelzorgers. Als de huisarts of apotheek de regeling niet kent, kun je deze informatie met hen delen.
- Richtlijn VWS beschermende materialen voor mantelzorgers
- Factsheet over beschermingsmiddelen voor mantelzorgers van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV). Hierin staat hoe huisartsen en apothekers de middelen kunnen aanvragen en bestellen.
Deze regeling liep tot 1 januari 2022. Naar verwachting wordt de regeling verlengt tot de zomer, de KNMP is hierover in gesprek met het ministerie van VWS. Op dit moment is er nog genoeg voorraad en mogen apotheken deze voorraad verstrekken.
Op sommige plekken is het nog steeds verplicht om een mondkapje te dragen. Deze mondkapjesplicht geldt ook voor mensen met een chronische ziekte of beperking.
Een uitzondering geldt voor mensen die vanwege hun (zichtbare of onzichtbare) beperking of chronische ziekte niet in staat zijn een mondkapje te dragen, op te zetten of die daarvan ernstig ontregeld raken. Mensen die uitgezonderd worden van de mondkapjesplicht zijn:
- Mensen die vanwege hun beperking of ziekte fysiek niet in staat zijn een mondkapje te dragen of op te zetten.
- Mensen die door het dragen van een mondkapje last krijgen van hun gezondheid. Bijvoorbeeld door een longaandoening;
- Mensen die ernstig ontregeld raken van het dragen van een mondkapje. Bijvoorbeeld vanwege een verstandelijke beperking of psychische aandoening. De uitzondering geldt ook voor hun begeleiders;
- Mensen en hun begeleiders van mensen die afhankelijk zijn van non-verbale communicatie, zoals liplezen.
Je moet zelf aantonen dat je in aanmerking komt voor uitzondering van de mondkapjesplicht. Voorbeelden die worden gegeven om dit aan te tonen zijn:
- de eigenverklaring uitzondering mondpakjesplicht
- Het dragen van een faceshield – als dat wel mogelijk is
- een briefje van een (huis)arts, behandelaar of instelling
- een verklaring van een begeleider of een naaste die gebeld kan worden
- een hulpmiddel of relevante medicijnen laten zien
Je leest hier meer over de uitzonderingen op de mondkapjesplicht voor mensen met een beperking.
Gebruik je beschermende materialen? Dan is het belangrijk dat je ze op de goede manier gebruikt. Hieronder zie je hoe je handschoenen en een mondkapje gebruikt.
De zorg voor je naaste thuis
Kan je naaste zelf geen boodschappen doen en is er niemand in de buurt die dat kan overnemen? Alternatieven:
- Bestel boodschappen online en laat ze bij je naaste bezorgen.
- Uitleg over online boodschappen doen:
Boodschappen doen via internet - Supermarkten en slagers verkopen vaak kant-en-klaarmaaltijden.
- Vraag mensen in de straat om boodschappen te doen. Ken je niemand in de straat van je naaste? Doe een briefje door de brievenbussen in de straat, vraag om hulp. Veel mensen willen graag helpen. Laat de boodschapper (jou of je naaste) een Tikkie sturen via Whatsapp om de kosten te verrekenen. Of maak het bedrag over. Geef nooit een pinpas mee, om misbruik te voorkomen. Betaal ook niet met contant geld, om besmetting te voorkom
- Bel het lokale steunpunt mantelzorg of de gemeente: zij kunnen een vrijwilliger inschakelen voor boodschappenhulp.
Als je zelf niet meer kunt zorgen, dan moet iemand anders de zorg van je overnemen. Dit kan onverwachts gebeuren.
Het is dan handig als alle informatie over medicijnen, allergieën, belangrijke telefoonnummers en instructies voor de verzorging op papier staan.
Je kunt uit voorzorg vast een overzicht maken aan de hand van een checklist.
Je kunt de checklist ook bestellen als invulboekje.
Natuurlijk kun je ook zelf in een notitieboekje de belangrijkste zaken over de zorg en ondersteuning van je naaste opschrijven.
Naast het maken van een overzicht, kun je ook alvast bedenken wie de zorg van je kan overnemen. En met deze personen afspraken maken.
Heb je hulp nodig bij de zorg voor je naaste? Kijk eerst wie in je eigen netwerk of in dat van je naaste kan helpen. Is daar onvoldoende ondersteuning te vinden, dan kun je bij onderstaande organisaties terecht.
Weet je niet precies waar je moet zijn voor hulp? Bel of mail met de Mantelzorglijn en we denken met je mee: 030 760 60 55 (werkdagen 9 – 17 uur); mantelzorglijn@mantelzorg.nl
Steunpunt mantelzorg
In elke gemeente is een steunpunt mantelzorg. Google op de naam van de gemeente waar je naaste woont en het trefwoord ‘mantelzorg’. Meestal vind je dan de naam en contactgegevens van de organisatie. Kom je er niet uit? Bel de Mantelzorglijn en we zoeken het voor je op.
Een steunpunt kent de lokale situatie goed, en kan je de weg wijzen naar hulp en ondersteuning in de woonplaats van degene voor wie je zorgt.
Vrijwilligerscentrale
Via de vrijwilligerscentrale in de woonplaats van je naaste is vaak veel praktische hulp mogelijk, zoals boodschappen doen, medicijnen ophalen, vervoer, klusjes in huis en tuin. Bel en stel je vraag!
Afdeling Wmo of het sociaal wijkteam van de gemeente
Ook de gemeente kan veel hulp bieden, bijvoorbeeld in de vorm van huishoudelijke hulp, dagbesteding of respijtzorg. Tevens kun je er terecht voor woningaanpassingen en hulpmiddelen.
Zorgkantoor
Woont je naaste thuis met een indicatie vanuit de Wet Langdurige Zorg (Wlz)? Dan kun je bij vragen over (extra) zorg en ondersteuning bellen met het zorgkantoor (in plaats van met de gemeente/Wmo/sociaal wijkteam).
Je kunt hier opzoeken onder welk zorgkantoor je naaste valt en wat de contactgegevens zijn.
Thuiszorg
Voor hulp bij persoonlijke verzorging, medicijnen toedienen en wondverzorging kun je terecht bij de thuiszorgorganisatie.
Huisarts
Wordt de zorg je echt teveel en is hulp via bovenstaande organisaties niet voldoende of niet beschikbaar? Of is doordat al het zorgen je boven het hoofd groeit sprake van een crisis? Bel dan je huisarts, hij kan je helpen bij het vinden van een oplossing of je doorverwijzen naar hulp.
Daarnaast is de huisarts natuurlijk je aanspreekpunt voor alle medische vragen.
Cliëntondersteuner of mantelzorgmakelaar
Hulp nodig bij het regelen van zorg of ondersteuning? Een cliëntondersteuner of mantelzorgmakelaar kan je daarbij helpen.
Informatie over cliëntondersteuning
Informatie over een mantelzorgmakelaar
Wil je meer informatie hebben over deze ondersteuningsmogelijkheden, of zoek je contactgegevens? Bel de Mantelzorglijn: 030 – 760 60 55.
Casemanager dementie
Is je naaste dementerend en is er een casemanager dementie die jullie begeleidt? Wellicht kan de casemanager ook helpen bij de knelpunten waar je door corona als mantelzorger tegenaan loopt.
Particuliere organisaties
Er zijn steeds meer particuliere organisaties die ter ondersteuning van de mantelzorger hulp aan huis bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan licht huishoudelijk werk, meegaan naar arts en ziekenhuis, boodschappen doen, gezelschap houden, hulp bij administratie, kleine klussen in en om de woning, tuinonderhoud, slaapdiensten, zorg voor huisdieren.
Je kunt rechtstreeks contact opnemen met de organisatie en aangeven welke hulp je wenst. Het uurtarief voor de diensten ligt meestal rond de 20 – 25 euro per uur.
De hulp van particuliere organisaties betaal je vaak zelf. Sommige verzekeraars vergoeden (een deel van) de kosten als je een aanvullende verzekering hebt. Neem contact op met jouw verzekeraar en vraag wat de mogelijkheden zijn. Heeft je naaste een indicatie via de Wmo, Jeugdwet, Wlz of zorgverzekeringswet, dan kan de inzet van een particuliere organisatie soms via een pgb vergoed worden. Daarnaast zijn de kosten mogelijk aftrekbaar van de belasting.
We noemen een aantal landelijk of regionaal opererende organisaties: www.saaraanhuis.nl | www.mantelaar.nl | www.seniorservice.nl | www.zorgmies.nl | www.fleurdedag.nl | www.homeinstead.nl|
Let op: dit is slechts een selectie. Google op ‘particuliere thuiszorg’ of ‘vervangende mantelzorg’ en de naam van de woonplaats waar degene voor wie je zorgt woont. Je ziet dan welke particuliere organisaties in de regio actief zijn.
Meer informatie
Een overzicht van de hulp die je kunt krijgen is ook te vinden in de Zorgladder Mantelzorg.
Denk aan:
- Bel vaker. Misschien kun je met een aantal familieleden en bekenden een rooster maken, zodat er iedere dag iemand met je naaste belt.
- Maak eventueel gebruik van beeldbellen. Dit kan bijvoorbeeld via WhatsApp, Skype, Facetime, Zoom. Als je zelf niet zo goed thuis bent in het gebruik van deze middelen, vraag dan om hulp in je omgeving.
- Op de site van Seniorweb lees je meer over beeldbellen
- WhatsApp biedt vele mogelijkheden: stuur een spraakbericht, foto’s, filmpjes en breng zo wat levendigheid van je dag bij je naaste in huis.
- Het Ouderenfonds heeft een helpdesk Welkom Online. Voor hulp bij beeldbellen en contact houden via social media.
- Stuur post. Een kaartje of brief, tekeningen van de (klein)kinderen. Schrijf bijvoorbeeld over wat je vandaag gedaan hebt. Of over leuke herinneringen die je samen hebt, misschien omlijst met een een oude foto.
- Is je naaste een beetje handig op een smartphone of tablet? Dan zijn er veel spelletjes die je samen op afstand kunt spelen, denk aan Wordfeud, Ruzzle of Patience.
Zie voor meer informatie over de digitale manieren van contact houden de veelgestelde vragen in het onderdeel Digitale ondersteuning. Daar vind je linkjes naar uitleg over beeldbellen, online boodschappen doen en gebruik van social media.
De zorg voor je naaste in een zorginstelling
Onder bepaalde voorwaarden kun je je naaste mee naar huis nemen. Hetverpleeghuis zal bijvoorbeeld beoordelen of het veilig en verantwoord is, voor je naaste en voor jou. En of thuis de medische en verpleegkundige zorg gegeven kan worden die nodig is.
Waar moet je aan denken?
Denk er goed over na voor je besluit je naaste in huis te nemen. En bespreek dit ook altijd uitgebreid met de zorginstelling waar je naaste woont.
Belangrijke onderwerpen om zelf over na te denken en met de zorginstelling over af te stemmen:
- Is verhuizing van je naaste vanuit fysiek, medisch en psychisch oogpunt verstandig?
- Hoe groot is de kans op besmetting van je naaste als hij bij jou thuis woont? Kun je garanderen dat die minimaal is?
- Hoe staat je naaste er zelf in?
- Is er thuis voldoende mantelzorg beschikbaar? Verpleeghuiszorg is 24uurs zorg. Wat betekent dat het voor je naaste – ook bij een tijdelijke verhuizing naar huis – belangrijk is dat er 24 uur per dag iemand in de buurt is die zo nodig hulp en zorg kan bieden. Dat is intensief, en kan zeker als je naaste langer bij je woont een zware klus zijn.
- Wat als je zelf ziek wordt en/of besmet raakt met het coronavirus, kan iemand de mantelzorg voor je naaste dan van je overnemen? Zo ja, wie? Maak alvast afspraken.
- Welke professionele zorg is er thuis nodig? En is die zorg te realiseren? In bepaalde regio’s is het momenteel lastig voldoende thuiszorg te krijgen.
- Kan het verpleeghuis thuis zorg en benodigde materialen (bijvoorbeeld incontinentiemiddelen) leveren? En wie betaalt dat? Maak daar afspraken over met de zorginstelling en/of het zorgkantoor. De zorginstelling is niet verplicht de zorg thuis te regelen en te financieren. De afspraken die je onderling maakt worden meestal op papier gezet en ondertekend door jou en de zorginstelling.
Terugkeer naar het verpleeghuis
Als de zorg thuis toch te zwaar blijkt te zijn, is de kans aanwezig dat de zorginstelling je naaste niet opnieuw opneemt als er beperkende bezoekmaatregelen gelden. Dit om mogelijke besmetting van bewoners en medewerkers door je naaste te voorkomen.
Zorginstellingen dienen normaal gesproken een bewoner uit te schrijven als deze langer dan 14 dagen aaneengesloten niet in de zorginstelling verblijft. In verband met corona zijn hier soms uitzonderingen op mogelijk. Maak hierover heldere afspraken met de instelling en leg deze schriftelijk vast.
Bij terugkeer van je naaste in het verpleeghuis kan het zijn dat hij eerst twee weken in quarantaine moet. Zeker voor kwetsbare ouderen is twee weken een lange (en eenzame) periode.
Maak heldere afspraken
Nogmaals: denk er goed over na voor je besluit je naaste in huis te nemen, aangezien dit veel consequenties heeft.
Als je ertoe besluit: maak afspraken met de zorginstelling over verantwoordelijkheden en kosten. En overleg zo nodig ook met het zorgkantoor (waar financiering van de verpleeghuiszorg – ook in de thuissituatie – vandaan komt).
Weten onder welk zorgkantoor je naaste valt? Je kunt het opzoeken op de site van Zorgverzekeraars Nederland.
Waar kan je hulp krijgen?
Voor het regelen van zorg thuis kun je de hulp inroepen van een cliëntondersteuner Wlz. Ook een mantelzorgmakelaar kan helpen.
Kun je door een uitbraak van corona in de zorginstelling van je naaste tijdelijk niet op bezoek? Probeer op andere manieren contact te houden:
- Bel vaker. Misschien kun je met een aantal familieleden en bekenden een rooster maken, zodat er iedere dag iemand met je naaste belt.
- Maak eventueel gebruik van beeldbellen. Dit kan bijvoorbeeld via WhatsApp, Skype, Facetime, Zoom. Als je zelf niet zo goed thuis bent in het gebruik van deze middelen, vraag dan om hulp in je omgeving.
- Op de site van Seniorweb lees je meer over beeldbellen.
- WhatsApp biedt vele mogelijkheden: stuur een spraakbericht, foto’s, filmpjes en breng zo wat levendigheid van je dag bij je naaste in huis.
- Het Ouderenfonds heeft een helpdesk Welkom Online. Voor hulp bij beeldbellen, contact houden via social media etc.
- Stuur post. Een kaartje of brief, tekeningen van de (klein)kinderen. Schrijf bijvoorbeeld over wat je vandaag gedaan hebt. Of over leuke herinneringen die je samen hebt, misschien omlijst met een een oude foto.
- Is je naaste een beetje handig op een smartphone of tablet? Dan zijn er veel spelletjes die je samen op afstand kunt spelen, denk aan Wordfeud, Ruzzle of Patience.
Vraag zo nodig de instelling waar je naaste woont om te helpen het contact via de telefoon, WhatsApp of ander middel tot stand te brengen. Misschien is het mogelijk een vast moment op de dag af te spreken waarop er onder begeleiding contact is?
Zie voor meer informatie over de digitale manieren van contact houden de veelgestelde vragen in het onderdeel ‘Digitale ondersteuning’. Daar vind je linkjes naar uitleg over beeldbellen, online boodschappen doen en gebruik van social media.
Mantelzorg in het grensgebied met België en Duitsland
Als je naar Duitsland reist heb je een vaccinatie-, herstel- of testbewijs nodig. Bewijs van vaccinatie, herstel of negatieve test kun je uploaden in de CoronaCheck-app, bij controle wordt de QR-code op je smartphone gescand. Heb je geen smartphone? Dan kun je via de website ook een papieren bewijs aanmaken.
Kijk voor vertrekt altijd op Nederland Wereldwijd voor de laatste reisinformatie.
Check jouw situatie
Woont mantelzorger of zorgvrager in NordRhein-Westfalen? Dan kan je in de Crossing Borders Tool controleren welke regels er gelden in jouw situatie.
Vragen?
Heb je vragen of behoefte aan overleg? Bel met de Mantelzorglijn (030 760 60 55).
Als je naar België reist heb je een vaccinatie-, herstel- of testbewijs nodig. Bewijs van vaccinatie, herstel of negatieve test kun je uploaden in de CoronaCheck-app, bij controle wordt de QR-code op je smartphone gescand. Heb je geen smartphone? Dan kun je via de website ook een papieren bewijs aanmaken.
Op Nederland Wereldwijd vind je actuele reisinformatie en een overzicht van de maatregelen.
Check jouw situatie
In de Crossing Borders Tool kun je vinden welke regels er gelden in jouw situatie.
Vragen?
Heb je vragen of behoefte aan overleg? Bel met de Mantelzorglijn (030 760 60 55). Woon je in België, dan kun je ook overleggen met het Nationaal Crisiscentrum (0800/14 68 9).
Digitale ondersteuning
Kijk op de website van Seniorweb voor informatie over digitale mogelijkheden.
Speciaal voor mantelzorgers zijn er slimme zorgoplossingen die in deze tijd goed van pas komen. We geven een paar voorbeelden:
- Met de makkelijke tablet voor ouderen kun je elkaar digitaal op de hoogte houden, door foto’s te sturen of via beeldbellen.
- Als je zelf even niet in staat bent om de mantelzorg voort te zetten kun je gebruik maken van het online platform dat hulp voor en door bekenden en buurtgenoten mogelijk maakt
- Met slimme sensoren in huis wonen mensen veilig thuis. Ze slaan alarm als het nodig is.
- Of een sociale robot die helpt met geheugensteuntjes voor bijvoorbeeld meer structuur.
- Om de zorg voor je naaste te coördineren kun je een WhatsApp groep aanmaken. Maar er zijn ook apps die je hiervoor kunt gebruiken, zie Websites en apps voor delen van de zorg.
- Op de website van Seniorweb vind je tips en uitleg over handige digitale hulpmiddelen, websites en apps.
Zorg van Nu heeft actuele informatie, gerelateerde zorgoplossingen en extra financiële mogelijkheden bij elkaar op één pagina. Daarnaast zijn er ook tips en handreikingen voor digitale vaardigheden opgenomen.
Landelijke informatie
Ben je mantelzorger van iemand die de Nederlandse taal niet of niet goed beheerst? De volgende organisaties hebben informatie en interessante initiatieven rondom corona & anderstaligen op hun website staan:
Noom
Diverse initiatieven, waaronder een meertalige informatielijn voor migrantenouderen, overzicht websites met anderstalige informatie en instructies voor opstarten bel- of bezorgcirkel.
Pharos
Uitleg over de richtlijnen van het RIVM in verschillende talen, waaronder Arabisch, Chinees en Pools. Zie ook het overzicht van informatiematerialen in andere talen.
Rijksoverheid
Posters met richtlijnen in het Engels, Spaans, Arabisch, Papiamento, Papiamentu, Pools en Turks.
Nederlands Jeugd Instituut
Overzicht communicatiemiddelen voor anderstaligen, laaggeletterden, doven en slechthorenden en ouders en kinderen met Autisme Spectrum Stoornis.
Gemeente Amsterdam
Zeer uitgebreide lijst met websites en informatiemateriaal voor anderstaligen. Van Berbers en Papiamento tot Moluks en Surinaams.
Diversen
Is je naaste somber of gespannen door het coronavirus? Of ben je het zelf? Praat erover met mensen in je omgeving. Of bel één van de hulplijnen.
Op de site van de Rijksoverheid vind je tips over het omgaan met somberte en stress. En ook een overzicht van hulplijnen.
Mantelzorgen in coronatijd valt niet mee. Zorgen voor een naaste met psychische problemen is normaal gesproken vaak al zwaar, door de coronamaatregelen komen hier extra moeilijkheden bij.
Blijf er niet mee rondlopen en praat erover, met familie of vrienden. Dat kan helpen.
Op de website van MIND voor mensen met psychische klachten en hun naasten vind je informatie over hoe je je naaste in deze periode kunt steunen en waar jij terecht kunt voor een luisterend oor, lotgenotencontact of tips.
Kinderen van ouders met psychische problemen kunnen terecht bij KOPP KOV
Heeft je naaste professionele hulpverlening? Neem dan contact op met de hulpverleners en geef aan dat je je zorgen maakt over je naaste. Afhankelijk van de situatie kun je om advies vragen of om inzet van professionele hulp.
TIP: Ter voorbereiding van het gesprek kun je (kosteloos) de hulp inroepen van een familievertrouwenspersoon
Zie voor meer informatie ook de pagina over een naaste met psychische problemen
Top 10 tips
MantelzorgNL maakte samen met Ypsilon, Labyrint In Perspectief, Movisie, het Trimbos-instituut, MIND en het Landelijk Platform Psychische Gezondheid een top 10 met tips voor mantelzorgers.
De tips gaan over afspraken met je naaste, over jonge mantelzorgers, over wat je kunt doen als jij of je naaste ziek wordt en over veiligheid. Maar ook over plezier maken en over goed voor jezelf zorgen. Een lijst met informatie en hulplijnen maakt de top 10 compleet.
Loop je door jouw persoonlijke omstandigheden studievertraging op? Neem contact op met je studentbegeleider of decaan.
Die bekijkt wat er speelt, welke invloed dat heeft op je studie, hoe studievertraging of -uitval te voorkomen et cetera. Het gesprek is vertrouwelijk.
Wacht niet te lang met het opnemen van contact als jouw omstandigheden leiden tot vertraging. Dat is heel belangrijk. Zeker omdat voor sommige regelingen geldt dat je bijzondere omstandigheden binnen 14 dagen moet melden.
Voor studenten die door de coronacrisis te maken krijgen met studievertraging doordat ze mantelzorg verlenen, geldt dat zij in het hoger onderwijs aanspraak kunnen maken op het Profileringsfonds. De decaan kan je hierover informeren.
Lukt thuis studeren niet omdat het er te onrustig is of je geen goede werkplek hebt? Overleg dan ook met je begeleider, mentor of decaan. De onderwijsinstelling kan jou een plek bieden, bijvoorbeeld in een klaslokaal of bibliotheek. Daar kan je dan heen als het thuis niet gaat.
Lees ook het blog van Minou over haar ervaringen als studerende mantelzorger.
Op de website van de Rijksoverheid vind je veel informatie over de gevolgen voor het verkeer, vervoer en reizen door de uitbraak van het coronavirus.
Als je voor een naaste zorgt die een kwetsbare gezondheid en/of hoge leeftijd heeft, dan wil je die natuurlijk niet besmetten. Maar als je werk hebt waar je (enig) risico loopt op besmetting, kan de combinatie werk en mantelzorg een lastige zijn.
Beschermende maatregelen
Kun je niet vanuit huis werken, zorg dan dat je in ieder geval zowel thuis als op je werk de richtlijnen van het RIVM zo optimaal mogelijk naleeft. En beperk zo het risico op besmetting van jezelf en je naaste tot een minimum. Houd 1,5 meter afstand van anderen en was regelmatig je handen.
Je mag jouw werkgever vragen om voldoende beschermende maatregelen te nemen:
- Denk aan afspraken over afstand houden, aanpassing van je werkplek, extra ontsmettingsmiddelen, frequentere schoonmaak van toiletten en deurklinken.
- Bij werk in winkels: schermen bij de kassa en contactloos betalen.
- Op scholen een goed hygiëneprotocol, bij werk in de zorg voldoende beschermende materialen.
Merk je dat mensen op je werk (collega’s, klanten, ouders, patiënten) zich niet houden aan de beschermende maatregelen, meld dit bij jouw leidinggevende.
Bespreek je zorgen
Maak je eventuele zorgen bespreekbaar bij jouw werkgever en benoem dat je zorgt voor een hulpbehoevende naaste. Misschien kun je afspreken dat jij zoveel mogelijk afgeschermd werkt of andere taken krijgt, en dat je extra schoonmaak- of desinfectiemiddelen kunt gebruiken.
Mogelijk kun je met familie en vrienden afspreken dat zij extra zorgtaken voor hun rekening nemen, zodat jij thuis 1,5 meter afstand tot je naaste kunt houden.
Je kunt niet weigeren om naar je werk te gaan. Maar het is voor niemand prettig als er spanning ontstaat, dus maak jouw zorgen vooral bespreekbaar. Vraag je werkgever om zijn of haar hulp.
Mogelijk kun je gebruik maken van een verlofregeling
Bedenk dat het voor jouw werkgever belangrijk is dat jij er bent en dat het coronavirus niet heel snel uit Nederland weg is. Streef dus naar een oplossing die ook langere tijd is vol te houden. Blijf vooral voldoende voorzorgsmaatregelen nemen en ga door met je werk.
Meer informatie
Zie voor meer informatie het dossier werk en corona van het CNV.
Werk je in het onderwijs? Kijk op de site van de Algemene Onderwijsbond bij de veelgestelde vragen over onderwijs en het coronavirus. Of bezoek de site van de Rijksoverheid (informatie onderwijs).
Werk je in de zorg? Kijk op de site van je beroepsvereniging voor advies over je werk in tijden van corona. Of raadpleeg de informatie voor zorgprofessionals van het RIVM.
Kijk voor alle informatie over Werk & Mantelzorg bij het thema Werk en mantelzorg op deze site.
Of kijk in de Factsheet van Werk en Mantelzorg: Hoe combineer je werk en mantelzorg in tijden van corona?